Barcelona met Skate-A-Round

Nederlands English Espa˝ol Franšais Deutsch
NederlandsEnglishEspa˝olFranšaisDeutsch

Er heen en wennen

Nog niet helemaal bijgekomen van de spierpijn van het rijden van de Berlijn marathon kroop ik op 2 oktober, veel te vroeg mijn bedje uit. De avond ervoor had ik mijn tas gepakt en toen reeds de moeilijke afweging gemaakt : skates of skeelers (beide was te veel voor in het vliegtuig). het werden de skates.

Op Schiphol aangekomen ging het op wieletjes naar de betreffende gate toe. Daar kon je zo de mede skaters er uit pikken. Sommige waren slechts cherkenbaar aan een skate tas (je neemt je skates toch mee in de handbagage? Stel je voor dat de bagage niet aankomt), sommigen hadden de skates zelfs onder (ik zei de gek).
Na een korte vliegreis zaten we al snel in de Aerobus naar de stad. In de bus nog meer skaters. De kortste route was al snel uitgestippeld, overstappen in Pl Espanya en dan een paar haltes met de Metro. Onder de deskundige leiding waren we dan ook binnen een floep en een zucht in het hotel. Even spulletjes neergooien en dan de stad in. Eerst even het naastgelegen terras proberen, daarna een binnen terrasje om serieus te gaan bieren.
Tegen de avond richting hotel voor de ontmoeting met de Lex en de andere skaters. Het was een gezellige groep met nog meer leuke bekenden en anders gewoon leuke mensen. Met deze hele leuke club gezellig uit gaan eten in de haven. Nog even een EHBO demo gedaan en daarna voor een strandwandeling langs de boulevard. Ja we doen het wat rustiger aan zo in het zuiden van europa

Gaudi & Donderdag avond

Het leuke van wat langer op stap gaan is dat je wat meer tijd kan nemen voor alles was Barcelona te bieden heeft. Zo ben ik dan donderdagochtend naar de mooie bouwwerken wezen kijken die Barcelona te bieden heeft. Op deze stralende dag stonden bij mij Casa Battlo, Hospital St. Pau en de Sagrada Familia op het programma. In het Gaudi jaar heb ik een buitengewone kans gehad om toch wat dingen te bekijken die normaal gesproken niet toegangkelijk zijn, zoals ondermeer Casa Battlo.
Het ziekenhuis is ook een bijzonder verhaal. Daar ben ik nog even gezellig aan het kletsen geslagen met het personeel, ja beroepsdeformatie zullen we maar zeggen.
Ook de Sagrada Familia kon ik de donderdag niet overslaan. Opeens was de rij voor de ingang weg en net zo opeens was ik binnen. Voor mij een kans op de sculpturen op de kerk eens van dicht bij te bekijken en de torens eens flink te beklimmen en te genieten van het uitzicht over de stad. Vooral de kerk op de voorgrond en het mooie uitzicht op de achtergrond was zeker de moeite waard.
Na de beklimming het museum onder de kerk ingedoken. Daar begon zich echter een bijzonder fenomeen in mij te voltrekken: Cultuur verzadiging. Ik had het gehad en had accuut behoefte aan strand. Een kort SMS-je vertelde me waar de rest was en niet veel later lag ik ook op het strand. Na lekker bij te zijn gekomen van de inspanningen van de dag terug naar het hotel.
Hier verzamelden we ons voor een remkliniek met aansluitend de donderdagavond skate. De donderdag avond night skate zou heel spectaculair zijn en je moest goed kunnen remmen. Lex en Cathelijne waren heel goed met het inboezemen van angst. Er werd flink op los geremd tijdens de kliniek en een goed voorbereid clubje mensen ging dan ook voor de donderdag avond skate.
Verzameld werd op de Pl. de Catalunya. Een heerlijk met mooie steenplaten bedekte racebaan. Nadat de tijd was gekomen vertrok de gemengde club richting omhoog, lekker door de straatjes. Een beetje gespannen waren onze catelaanse vrienden wel, konden die Nederlanders die alleen de Nederlandse vlakten kenden zichzelf staande houden tussen het Spaanse berglandschap ? Dat lukte best. Voor mezelf was het ook even aftasten, wanneer kwam nu die moeder van alle downhills ? In de loop van de tocht groeide mijn zelfvertrouwen en met dat zelfvertrouwen ook mijn snelheid. Op een gegeven moment betrapte ik mezelf er dan ook op dat ik ineens tourleider was geworden.... hmmm even gas terug nemen. We moesten zelf wat wennen aan de pauze bij de drinkplekken. Maar de tocht is ook voor een belangrijk deel een sociaal gebeuren er werd lekker wat afgekletst terwijl we hoger en hoger gingen. Op een gegeven moment de roltrappen opklimmen.
En zoals het bekende spreekwoord zegt : what goes up must go down.
Na van wat wondermooie uitzichten te hebben genoten gingen we. Een mooie brede asfalt weg en een gave haarspeldbocht. met een lekker stevige gang rolden we naar beneden, de ene nog sneller dan de andere. Zelf een beetje bijgeremd, maar van anderen gehoord dat je ook zonder te remmen naar beneden kon komen. Redelijk onder aan moest je invoegen tussen het verkeer. Goed voor de adrenaline als je naar beneden komt zeilen, maar die snelheid is best wel praktisch, dan kan je beter invoegen tussen de rijdende auto's je hebt ongeveer toch dezelfde snelheid. Dan nog even lekker doortrekken over de paar rotondes die je op z'n Frans (dus gewoon rechtdoor) kunt nemen, heerlijk zo iets van 4 banen afsnijden. Daarnas rustig doortrekken naar de apres skate kroeg om sterke verhalen uit te wisselen.

Guel & Friday Night

De volgende ochtend weer lekker op een verantwoorde tijd het bed uit, een goed ontbijtje en dan de metro ingedoken voor een bezoekje aan Park Guell. Toen we er kwamen was het net nationale schoolreisjes dag, want het grote plein was gevuld met kinderen die hier zandkastelen en andere dingen die kinderen kunnen doen in een park, aan het doen waren. Samen met Astrid en Dorith hebben we hier rustig rondgewandeld beetje rondgekeken en ons afgevraagd waarom er geen hangmatten tussen de kolommen van het park hingen, dat zou zo lekker liggen. Na wat door het park heen te hebben gekeken en gewandeld te hebben even bij Casa Vincens gekeken en dan door naar Palau de Musica. Even kort hier binnen kunnen kijken alleen we zijn niet voor de Spaanstalige rondleiding gegaan maar voor het tapa's eten bij een leuke tapa's bar om de hoek.
Genoeg cultuur, tijd om te skaten. Voor het eerst even echt vrij skaten door Barcelona. Heel goed te doen. Echt grote straten kennen fietspaden aan de zijkanten of een beetje door het midden. Wanneer dit niet het geval is kan je lekker door parallel straatjes razen die eigenlijk knap uitgestorven zijn en zich kenmerken door goed boterglad asfalt. Met name de Av. Diagonal is een genot. Twee fietspaden die de begrenzing vormen tussen de hoofdweg en de ventweg gaan diogonaal dwars door Barcelona over super asfalt. Wel even opletten op auto's die van de ventweg de hoofdweg op willen rijden. Binnen no time konen we dan ook een rondje Sagrada skaten.
Daarna weer terug en het equivalent van de Champs Elisee ontdekt : een winkelstraat die licht glooiend naar beneden gaat gevuld met levende pylonen waar je lekker omheen kan slalommen; ofwel crowdsurfen. De Pg de Garcia kenmerkt zich door goede tegels en een lekkere vuilling aan levende pylonen. Er zitten alleen een paar straten tussen waar je echt even moet stoppen. In het verlengde van de Garcia zit een normale winkelstraat die steeds smaller wordt maar daarom wel uitdagender om te surfen. Aan het einde duik je de smalle straatjes in (met mooie gladde skate tegels) waar je verwoedde pogingen kan doen om te verdwalen. Na het dagprogramma: het avond programma. We begonnen met een danskliniek op skates waarin we leerden draaien op skates en met aansluitend de rembeweging.
Daarop de vrijdag avond skate. het verzamelen is nu bij het strand bij de Baja. Een grotere groep heeft zich nu verzameld en in een wat rustiger tempo wordt nu de stad verkend en wederom de bekende Diagonal beskeet in een wat rustiger tempo dan het lekker doorraggen tempo (hangend achter vrachtwagen) wat ik eerder die dag met Astrid en Dorith had gereden. Na de tocht gezellig bieren bij het hotel en sterke verhalen vertellen en foto kijken.

Sigtes

De volgende dag stond de trip naar de boulevard bij Sigtes op het programma. We reden met de trein voorbij de plaats om vervolgens naar het plaatsje terug te skaten. Lekker vroeg stonden we daar op de boulevard. De eerste paar kilometers lagen er speciale wakker maak tegels, de volgende kilometers was een rollend genot: aan de rechter hand de golven van de Middelandse Zee (we gingen later die dag vaststellen hoe warm die nog was), en aan de linker hand palmbomen en een warm landschap.
Je begrijpt het al, we hadden het zwaar met de zon boven ons en de gladde stenen of asfalt onder ons. Na de perfecte tocht voor het laatste stukje terug naar Sigtes de trein gepakt en al snel lagen we in het water van de Middellandse Zee in Sigtes. Als je er door heen was was het best wel heel lekker water. Op het strand was ook voldoende vermaak aanwezig. Diverse sporten werden beoefend zoals stierenvechten en de hinkstapsprong (een heel verhaal).
Sigtes is een beetje het Wassenaar van Catelonie, hier woont rijk Barcelona en de voetballers en zo. We gingen dus even op jacht naar beroemdheden op skates. Een buitengewoon enthousiaste "Mr. Sigtes" nam ons de woonwijk in, en zowaar daar reed Vriend van Gaal, hij leek een beetje boos, misschien was het niet helemaal goed gegaan met de wedstrijd. Verder door de smalle straatjes van Sigtes, de mooie uitzichten en vervolgens weer terug naar het terras. Het strandploegje, die maar bljven liggen op het strand hadden reeds goed uitgepakt en het feestje was al goed losgebarsten.
Na een korte inhaalactie was ik helemaal bij kwa feesten. In deze feest stemming zijn we naar en vervolgens de trein ingeskate. Verder in de trein feesten werkte dermate aanstekelijk dat weldra de hele coupe met ons mee in een deuk lag. Eenmaal in Bacelona aangekomen, wieletjes af en stapschoenen aan. We moesten nog eten. In de haven een goed en grote Tapa's tent gevonden. Van alles en nog wat besteld en tot lekker laat door aan het tafelen geweest.

Festa de Patins

Op zondag was het Festa de Patins. Een groot evenment in Barcelona waar alles wat skates had op skates stond en meedeed aan de tocht. Eerst heb ik lekker mee geschuifeld met de massa. Maar na een paar kilometer trok ik het niet meer en samen met Anne en Erik de vaart er in gezet om tussen de massa naar voren te schuiven.
Het is zo dat treintjes niet alleen fijn zijn om mee te rijden om samen in een team een goede tijd neer te kunnen zetten, de trein is ook best wel gezellig. Met een team in een treintje kan je ook leuke dingen doen zoals liedjes zingen, lekker zigzaggen door de massa heen of gewoon gedurende de halve tocht in een deuk liggen van het lachen.
Na een paar kilometer hadden we dan ook een perfect treintje gevonden in de vorm van de Funny Riders uit Montpellier (http://funnyriders.fr.st). Al snel zaten we er tussen en waren we wat strijdliederen aan het uitwisselen. Als een lange slang (een man / vrouw van 15-20) man zigzagte door de mensen massa heen, van links naar rechts en voornamelijk naar voren. het spektakel trok ook de aandacht van de vele camera's die overal aan het zoemen waren. Gezamenlijk kwamen we over de finish waar we na eerst een kwartier lachend op de grond te hebben gezeten ons eigen pad weer gingen vervolgen.
Mijn pad ging samen met Astrid, Dorith en Marjolein richting Camp Nau, het voetbalstadion.

Wederom lekker scheuren door de smalle straatjes zonder verkeer in de richting van de diagonal en dan naar het stadion. Een mooi plein voor het stadion met glad asfalt was een idiale rustplek. Verder op in het park wat verkenning uitgevoerd, even de ijsbaan op met de skates en naar het er tegenover gelegen koninklijk paleis geskate. Daarna weer terug en weer lekker crowdsurfen over de Garcia. Na wat hapjes naar het strand. ook hier was het een feest. Een strandtent met heerlijke lounge muziek, en lekkere sangria. Prima plek om even bij te komen van alles. Jammer dat het zo koud wordt in de avond (wel 20 graden .... brrrr).
De laaste avond, dus nog even flink uitpakken. Op een eilandje in de haven zit van alles, een disco tent salsa tent hardrock. Voor elk wat wils.

Terug ...

De laatste dag. Sommigen bleven nog voor mij zat het er jammer genoeg op. Op het vliegveld en in het vliegtuig was goed te zien hoezeer iedereen tot de laatste minuut van de dagen had genoten en het slapen maar had uitgesteld tot in de vertrekhal, de bus naar het vliegtuig of gewoon in het vliegtuig.
Nu kijk ik terug op een heerlijke trip naar Barcelona waar alles in een optimale verhouding aanwezig was. M'n foto's op http://feijes.com spreken bij mij nog steeds boekdelen. Bij dit verhaal geven ze misschien genoeg gedachten om de geur van slijtende remplokjes, de zee en tappa's in de verte te kunnen ruiken.
Grotere formaten van de foto's zijn via de foto albums benaderbaar via mijn site.

Barcelona Linkjes

Skate-A-Round, de reisorganisatie die al dit moois veroorzaakt heeft.
Barcelona Skaters die de Donderdag en de Vrijdag skate rijden
Historische info over Hospital de la Santa Creu i Sant Pau (UNESCO monument)